Info z rynkuMorskiTransport

Kanał Sueski i Cieśnina Bosfor zablokowane! Co się stało?

Czy sytuacja została już opanowana?

W środę rano światowa żegluga napotkała poważne przeszkody, gdy doszło do zablokowania dwóch kluczowych dróg wodnych: Kanału Sueskiego i cieśniny Bosforu. Nieoczekiwane wydarzenia wywołały natychmiastową reakcję i zmusiły do refleksji nad znaczeniem tych strategicznych punktów na mapie globalnego handlu.

Kanał Sueski: tymczasowe zablokowanie po kolizji zbiornikowców

Kanał Sueski, kluczowa arteria żeglugowa łącząca Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, doświadczył tymczasowego zablokowania po kolizji dwóch zbiornikowców: LNG BW Lesmes i BURRI, przewożącego produkty naftowe. Incydent ten wydarzył się w środę rano, i zgodnie ze wstępnymi ustaleniami, na szczęście nie spowodował większych uszkodzeń ani zanieczyszczenia okolicy kolizji.

Zarządca Kanału, Osama Rabie, szybko poinformował o sytuacji, wyjaśniając, że zbiornikowiec BW Lesmes nagle zatrzymał się w kanałowej drodze żeglugowej z powodu awarii sterowania i maszynerii. W wyniku tego zatrzymania, a także działania prądów wodnych, drugi tankowiec, Burri, nie zdołał zatrzymać się na czas. W rezultacie Burri został zepchnięty w kierunku zatrzymanego tankowca, co ostatecznie doprowadziło do kolizji.

Czytaj również: Opłaty tranzytowe na Kanale Sueskim znów w górę

Holowniki Kanału odholowały tankowiec Burri oraz BW Lesmes, który został wyciągnięty siłą 160 ton poza nawigacyjny kurs kanału. Ruch przez Kanał Sueski został wznowiony w ciągu kilku godzin.

Bosfor: wstrzymanie ruchu statków przez cieśninę

Co ciekawe, również Cieśnina Bosfor, kluczowa droga wodna łącząca Morze Czarne z Morzem Marmara również doświadczyła poważnych zakłóceń w środę rano. Wstrzymanie ruchu statków spowodowane było awarią silnika na jednym z przepływających przez cieśninę statków.

Tankowiec Guanyin, pływający pod banderą Liberii, zatrzymał się przy północnym wejściu do cieśniny z powodu nagłej awarii silnika. Statek utknął, blokując ruch innych jednostek i wymagając natychmiastowej interwencji.

Na miejsce wysłano dwa holowniki, które podjęły próbę odciągnięcia unieruchomionego tankowca i przywrócenia normalnego ruchu w cieśninie. Operacja ta była skomplikowana, biorąc pod uwagę wąską naturę cieśniny Bosfor. Dodatkowo jej zatłoczenie czyni ją jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie.

Dodatkowo tureccy ratownicy wstrzymali tymczasowo ruch przez cieśninę Dardanele, łączącą Morze Egejskie z Morzem Marmara. Podjęli tę decyzję, aby wykorzystać wodę morską do ugaszenia pożarów lasów na północnym zachodzie Turcji.

Nie ma zatem co ukrywać, że zablokowanie cieśniny Bosfor podkreśla znaczenie tej drogi wodnej dla międzynarodowego handlu i transportu. Również tymczasowe wstrzymanie ruchu przez cieśninę Dardanele dodatkowo uwypukla wagę tych strategicznych korytarzy dla globalnej gospodarki. Wydarzenia te również rzucają światło na wyjątkowe wyzwania związane z zarządzaniem i utrzymaniem ruchu w tych wąskich i strategicznych cieśninach.

Wpływ na globalną żeglugę i gospodarkę

Zablokowanie Kanału Sueskiego i cieśniny Bosforu, nawet na krótki okres, może mieć znaczący wpływ na globalną żeglugę i gospodarkę. Te drogi wodne są kluczowymi szlakami dla międzynarodowego handlu, zwłaszcza dla transportu ropy naftowej, gazu i innych surowców. Każde opóźnienie lub zakłócenie w tych korytarzach może prowadzić do znacznych strat finansowych dla firm żeglugowych. Równocześnie, te same zakłócenia mogą powodować opóźnienia w dostawach towarów na całym świecie.

W przypadku Kanału Sueskiego, który obsługuje około 12% światowego handlu morskiego, nawet kilkugodzinne opóźnienie może wpłynąć na harmonogramy dostaw. To może także prowadzić do zmian w cenach ropy na światowych rynkach. Co więcej, cieśnina Bosforu jest kluczowym korytarzem dla dostaw ropy i gazu z Rosji i Azji Środkowej do Europy.

W dłuższej perspektywie te incydenty mogą spowodować wzrost kosztów ubezpieczenia, a także zwiększoną ostrożność w planowaniu tras. A to z kolei może wpłynąć na ogólną wydajność i koszty globalnego systemu transportu morskiego. Ponadto wydarzenia te przypominają o kluczowym znaczeniu inwestowania w infrastrukturę i technologię. Te inwestycje są niezbędne dla zapewnienia niezawodności i elastyczności głównych dróg wodnych, które stanowią podstawę sprawnego funkcjonowania globalnej gospodarki.

Maersk walczy o odszkodowanie za blokadę Kanału Sueskiego!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button