Info z rynkuTransport
Gorące newsy

Nevomo buduje najdłuższy tor do testów kolei magnetycznej w Europie

Warszawska spółka Nevomo powołana do rozwoju futurystycznych technologii ogłosiła plany budowy najdłuższego w Europie testowego toru pasywnego kolei magnetycznej (maglev). Firma przeprowadziła ostatnio udane pełnoskalowe testy silnika liniowego, które wykonano na torze o rozstawie 1000 mm.

Warszawska spółka Nevomo, która wcześniej nazywała się Hyper Poland, podpisała umowę z CIECH-em, grupą chemiczną z Łodzi, na realizację tego projektu. CIECH zapewni teren i infrastrukturę pod tor testowy o długości 750 m, którego budowa rozpocznie się latem tego roku.

Kraków będzie miał premetro! Wizualizacja robi wrażenie [WIDEO]

Jak informuje Nevomo, spółka zależna CIECH w Sarzynie dostarczy tor, a także budynek biurowy i magazyn w gminie Nowa Sarzyna w południowo-wschodniej Polsce. Jak informuje portal Global construction review na torze będą testowane systemy napędów liniowych oraz lewitacja pasywna. Dodatkowo, jak twierdzą informacje producenta, dojdą także „układy energoelektroniczne dla wielosegmentowego silnika liniowego”.

Paweł Radziszewski, dyrektor techniczny Nevomo, przekazał w rozmowie z portalem Rynek Kolejowy, że:

Pomyślne przeprowadzenie tych testów [otworzy] drogę do wdrożeń pilotażowych, które planowane są na lata 2022-2024. Oczekuje się, że technologia Magrail będzie w pełni sprawna technicznie do 2025 roku. Zaletą technologii magrail […] jest możliwość integracji z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności dokonywania zmian w taborze.

Partnerstwo z CIECH jest kluczowe dla Nevomo, raczkującej firmy założonej przez studentów w 2017 roku jako Hyper Poland, z zamiarem przystąpienia do konkursu SpaceX Hyperloop. Od tego czasu opiera się na crowdfundingu i ogłosiła w zeszłym tygodniu, że zebrała 1,2 mln euro na platformie Seedrs.

Projekt toru jest współfinansowany z unijnego Programu Inteligentny Rozwój, który jest częścią Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Nevomo przeprowadziło ostatnio pierwsze testy silnika na znacznie mniejszym torze

W ostatnim czasie spółka Nevomo przeprowadziła udane testy na torze 45 metrów w części aktywnej (podzielonej na 2 segmenty). Pokaz działania silnika liniowego odbył się z prędkością 10 m/s (36 km/h). Spółka przekazała, że:

Przeprowadziliśmy testy pełnoskalowego silnika liniowego drugiej generacji na torze średniej skali (rozstaw 1000 mm zamiast standardowego 1435 mm). Wyniki są niezwykle zadowalające i udało nam się połączyć je z wynikami badań zawieszenia wykonywanych na platformie lewitacyjnej.

Czym jest hyperloop?

Jak twierdzi producent, Hyperloop to połączenie pociągu i samolotu. Umożliwia transport ludzi lub ładunków z dużą prędkością w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. Producent przekonuje, że hyperloop umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w niecałe 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku.

Kapsuła porusza się  w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki temu znacząco zredukowany jest opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button