Info z rynkuTransport

USA: Innowacyjny pociąg elektryczny FLXdrive zastąpi regularne składy?

Już niedługo na amerykańskich torach coraz częściej będzie można zauważyć pociągi elektryczne. Przekonuje o tym gigant z USA – Wabtec Corp. Firma jako pierwsza w branży amerykańskiej zaprezentowała lokomotywę akumulatorowo-elektryczną FLXdrive. Maszyna pozwoliła na ponad 11-procentową redukcję zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych w całym pociągu.

Taki wynik daje około oszczędności rzędu 23 tysięcy litrów zaoszczędzonego oleju napędowego, a to z kolei przyczynia się do redukcji około 69 ton zredukowanej emisji CO2. Jak informuje portal Industry Week, model FLXdrive jest pierwszą w stu procentach elektryczna, dzięki czemu może przyczynić się do dekarbonizacji kolei amerykańskiej.

Ekologia martwi i intryguje, ale nie skłania do poświęceń

Jak wskazują eksperci, potencjał technologii zaproponowanej przez Wabtec jest bardzo duży. Innowacyjna struktura napędowa pozwala wyeliminować 3000 ton CO2 rocznie w porównaniu do tradycyjnej lokomotywy spalinowej.

Tim Bader, rzecznik prasowy Wabtec, przekazał w rozmowie z Industry Week, że:

Najważniejszym wnioskiem jest to, że potwierdziliśmy naszą hipotezę o oszczędności energii po wprowadzeniu napędu FLXdrive do składu pociągu. Ze względu na praktyczną zmienność pracy pociągu w codziennej eksploatacji, stwierdziliśmy, że można zebrać nawet więcej energii, niż naturalnie przewidywałby model.

Wyniki lokomotywy zostały sprawdzone w testach BNSF Railway, które trwały trzy miesiące. Próby eksploatacji odbyły się w górzystym terenie  San Joaquin Valley w Kalifornii. Lokomotywa w tym czasie przejechała niemal 21440 km. Według ekspertów z National Ambient Air Quality Standards region jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w całych Stanach Zjednoczonych.

Ekologiczna lokomotywa FLXdrive nadzieją na uratowanie środowiska?

Eric Gebhardt, który jest jednym z przedstawicieli firmy, przekazał w oświadczeniu, że:

Lokomotywa FLXdrive z napędem akumulatorowo-elektrycznym to przełomowy moment dla kolei towarowej. Wszystko dlatego, że przyspieszy rozwój branży w kierunku lokomotyw o niskiej lub zerowej emisji spalin. […] Jest to rozwinięcie pozycji branży kolejowej jako najbardziej wydajnego i zrównoważonego środka transportu.

Firma planuje dodatkowo wprowadzenie jeszcze nowocześniejszej maszyny, która według danych może osiągnąć nawet jeszcze lepsze wyniki. Jak stwierdził Gebhardt:

Przy ponad 6 megawatogodzinach, następna wersja technologii FLXdrive firmy Wabtec będzie w stanie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin nawet o 30%. Dzięki czemu postawimy całą branżę na progu jedynej w swoim rodzaju poprawy w zakresie oszczędności energii i redukcji emisji.

Emisyjność łańcuchów dostaw jest zbyt duża

Program pilotażowy w Kalifornii był częścią grantu o wartości 22,6 miliona dolarów. Dotacja została przyznana przez Kalifornijską Radę Zasobów Powietrza firmom Wabtec, BNSF i San Joaquin Valley Air Pollution Control District. Ważąca 430 000 funtów lokomotywa FLXdrive może się pochwalić 18 000 ogniw baterii litowo-jonowych.

Wabtec elektryczna lokomotywa
Źródło: FLXdrive, Industry week

Jak przekazują twórcy, lokomotywa akumulatorowa ładuje się na stacji kolejowej i doładowuje podczas podróży dzięki hamowaniu odzyskowemu. FLXdrive zarządza ogólnym przepływem i dystrybucją energii w pociągu poprzez system Trip Optimizer. Jest to inteligentny tempomat zaprogramowany za pomocą sztucznej inteligencji, aby reagować na każdy zakręt i spadek toru w najbardziej energooszczędny sposób.

Źródło: Industry Week

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button