Info z rynkuMorski

Jak Kanał Sueski został odblokowany? Ten film doskonale to tłumaczy

Portal TomoNews opublikował film, w którym tłumaczy, w jaki sposób odblokowano Kanał Sueski. Kontenerowiec Ever Given o długości 400 metrów i szerokości 60 metrów blokował w marcu tego roku cały szlak żeglugowy, doprowadzając do ogromnych strat finansowych.

Kontenerowiec Ever Given o pojemności 20 000 TEU zablokował Kanał Sueski 23 marca. Prawdopodobna przyczyna incydentu, to zła widoczność pogodowa oraz manewr kapitana, który nie opanował statku. Pech chciał, że odchylił się kadłub, a sam statek osiadł na mieliźnie. Spowodowało to całkowity zator kanału z obydwu stron oraz miliardy dolarów strat dla gospodarki światowej.

Drugi „Ever Given“ na Wezerze

Dodatkowym problemem był ciężar kontenerowca, który według szacunków wynosił nawet 224 tysiące ton. Następnie, żeby odblokować ruch statków, wydobyto ponad 30 000 metrów sześciennych piasku. Do całej akcji zaangażowano jedenaście holowników portowych oraz dwa holowniki pełnomorskie (Alp Guard i Carlo Magna).

Jak podaje TomoNews, głównym zadaniem ratowniczym było usunięcie piasku spod przedniej i tylnej części statku. Żeby jednak to się udało, kontenerowiec musiały przeciągać holowniki z obydwu stron.

Z kolei jak tłumaczy portal Offshore Energy, po sześciu dniach pracy, pracownikom portu udało się uwolnić tylną część statku:

[…] było to możliwe, dzięki wychyleniu rufy do wnętrza kanału. W tym samym czasie dziób nadal tkwił w pochyłym piasku, który tworzy ścianę brzegową kanału.

Następnie wykorzystano holowniki, aby mieć pewność, że ani podmuch wiatru, ani prądy nie zepchną rufy z powrotem do brzegu. To z kolei mogło doprowadzić do katastrofy, dlatego pracownicy musieli pracować nad uwolnieniem dziobu statku.

Oto jak odblokowano Kanał Sueski:

Właściciel Ever Given nie chce płacić odszkodowania. Co z załogą?

Ever Given był zablokowany przez sześć dni, niestety każdy dzień pracy oznaczał straty rzędu 14 milionów dolarów po stronie egipskiej. Obecnie trwają rozmowy między władzami Kanału Sueskiego a firmą Shoei Kisen Kaisha. Odszkodowanie może wynieść niemal 1 mld dolarów, na co nie ma zgody właścicieli Ever Given.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button