Info z rynku

Ataki zbrojne na statki są coraz częstsze w Cieśninie Singapurskiej

W innych rejonach sytuacja jest wręcz odwrotna.

Jak informuje organizacja ReCAAP*, zajmująca się monitoringiem bezpieczeństwa na morzach i oceanach, zwiększa się stabilizacja w rejonie azjatyckim. Raport organizacji informuje, że od stycznia do marca 2021 odnotowano 39% spadek liczby napadów z bronią w ręku i piractwa wobec statków. Niemniej jednak, nie ma to odzwierciedlenia w Cieśninie Singapurskiej, gdzie sytuacja się pogarsza.

Portal Ship-technology przekazuje, że znaczny spadek usiłowania rabunku w Azji w głównej mierze dotyczy sytuacji w Bangladeszu. Tam bowiem nie doszło do żadnej niebezpiecznej sytuacji, choć w zeszłych latach rejon zaliczany był do niebezpiecznych. Co więcej w Indiach odnotowano raptem jeden incydent, co jest także znaczącą różnicą. W zeszłym roku odnotowano tam bowiem 6 incydentów. Z kolei w Wietnamie doszło do dwóch takich niebezpiecznych sytuacji.

USA: Pandemia nie ustępuje, ale ożywienie gospodarcze jest rekordowe

Spadek 39% jest również widoczny, kiedy przyjrzymy się analogicznemu okresowi w poprzednim roku. Wówczas doszło do 28 incydentów, podczas gdy w pierwszym kwartale bieżącego roku doszło do 17 niebezpiecznych sytuacji. Żadna z nich nie miała związku z piractwem, ale z napadami z bronią w ręku.

Wszystkie incydenty, które miały miejsce w pierwszym kwartale mieściły się w kategoriach CAT 3 i CAT 4. Na przykład CAT 3 dotyczy sytuacji, w której uczestniczą od jednego do sześciu sprawców, niekiedy uzbrojonych. Nikomu jednak nie dzieje się krzywda i nic nie zostaje ukradzione. W przypadkach CAT 4 sprawcy nie są uzbrojeni, a załodze nie dzieje się krzywda.

Cieśnina Singapurska wciąż niebezpieczna dla statków handlowych

Niestety do niebezpiecznych incydentów dochodzi najczęściej w rejonie Cieśninie Singapurskiej. Jak informuje portal Hellenic Shiping News, tylko w kwietniu odnotowano tam siedem napadów z bronią w ręku na załogi statków. To istotna różnica do wcześniejszych miesięcy, ponieważ tak duża liczba ataków wydarzyła się przez cały pierwszy kwartał obecnego roku.

W kwietniu 2021 r. zgłoszono pięć incydentów na wschodnim pasie systemu rozgraniczenia ruchu (TSS) w Cieśninie Singapurskiej. Ponadto eksperci wskazują, że istnieje rosnące ryzyko uprowadzenia załóg statków. Wskazuje na to m.in. operacja przeprowadzona 3 listopada zeszłego roku przez władze Filipin, kiedy to Filipińskie Siły Zbrojne udaremniły planowany atak dla okupu. Dodatkowo władze zapobiegły porwaniu załogi 23 kwietnia, kiedy to wcześniej udało się zlikwidować jedną z grup terrorystycznych.

W ciągu ostatnich dwóch lat w cieśninie odnotowano łącznie 65 incydentów – 31 w 2019 r. i 34 w 2020 r.

*ReCAAP, to skrót od Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ship.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button