KolejowyTransport

Znów zaufali poznańskiej firmie! Intercity zamawia kolejne wagony COMBO

Wagony są przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami i posiadają specjalny przedział

PKP Intercity zatwierdziło zamówienie na uniwersalne wagony COMBO, które zostaną stworzone przez przekształcenie 50 wagonów typu 112A w ramach naprawy okresowej i modernizacji. Jako wykonawca została wybrana firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Intercity znów inwestuje w wagony COMBO

W grudniu zeszłego roku PKP Intercity dokonało rozstrzygnięcia przetargu na przeprowadzenie naprawy okresowej 50 wagonów typu 112A na poziomie utrzymania 5, wraz z modernizacją i przeglądem na poziomie 3. Najbardziej korzystną ofertę w przetargu złożyła firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, oferującą kwotę 461 mln zł brutto. Zgodnie z umową, wykonawca ma 36 miesięcy na realizację zamówienia od momentu podpisania umowy. PKP Intercity już od dawna inwestuje w wielofunkcyjne wagony COMBO.

Pod koniec zeszłego roku spółka podpisała umowę na modernizację 45 wagonów do tego standardu. Wykonawcą kontraktu dla narodowego przewoźnika zostało PKP Intercity Remtrak, będące częścią tej samej grupy kapitałowej. Wartość umowy wynosi 335 mln zł netto. Obie umowy powiększą flotę pojazdów przewoźnika, który obecnie wykorzystuje 60 wagonów tego rodzaju. PKP Intercity ostatecznie będzie dysponować 155 jednostkami COMBO.

Zalety wagonów COMBO nasi pasażerowie już docenili, korzystając z pojazdów wcześniej oddanych do ich dyspozycji. Inwestycja w ten rodzaj pojazdów to zdecydowany krok ku nowoczesnej kolei, od której oczekuje się komfortowej i bezpiecznej podróży, dostępnej dla każdego – podsumowuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Czytaj też: Kolejne wagony COMBO dla Intercity. Tylko najpierw modernizacja

W trakcie modernizacji pojazdów, wózki są wymieniane, co skutkuje poprawą jakości podróżowania, zwłaszcza poprzez zmniejszenie hałasu. W zależności od miejsca w wagonie, pasażerowie mogą korzystać z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Wagon wyposażony jest w gniazdka elektryczne, gniazda USB oraz zapewnia bezprzewodowy dostęp do internetu.  System informacji pasażerskiej oferuje informacje takie jak czas przejazdu, rozkład jazdy i temperaturę. W wagonach COMBO znajduje się specjalna przestrzeń na przewóz rowerów. Ponadto, pasażerowie będą mogli skorzystać z dwóch automatów vendingowych, w których kupią napoje i przekąski.

Wagony idealne dla rodzin

Wagony są przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami i posiadają specjalny przedział. Zawiera on dwa pełnowymiarowe fotele oraz przygotowane miejsca na dwa wózki inwalidzkie, wyposażone w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS, panele sterowania oświetleniem i klimatyzacją, a także stoliki. Specjalna rampa umożliwia bezpieczny wjazd na pokład, a poruszanie wewnątrz wagonu ułatwiają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone na język Braille’a. Dodatkowo, pojazdy posiadają drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski w kontrastowych kolorach, umieszczone na odpowiedniej wysokości dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta również została zaprojektowana z myślą o ich potrzebach, podobnie jak w przypadku wagonów 177A-10 dostarczonych przez tego samego producenta z Poznania.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Wagony COMBO zostały zaprojektowane również z myślą o rodzinach z małymi dziećmi, dlatego znajdują się w nich dwa specjalnie wyznaczone przedziały. Ich wnętrza zostały udekorowane kolorowymi grafikami przedstawiającymi zwierzęta, z myślą o przyjemnym otoczeniu dla najmłodszych. Siedziska foteli można łączyć ze sobą, tworząc wygodną powierzchnię, na przykład do drzemki dziecka. Dodatkowo, w toalecie znajduje się przewijak dla dzieci. Do chwili obecnej spółka zainwestowała łącznie 11,5 mld zł brutto w tabor. Zmodernizowano ponad 900 wagonów, 167 lokomotyw oraz 14 pojazdów typu ezt. Ponadto, spółka nabyła 81 nowych wagonów, 43 nowe lokomotywy oraz 12 nowych pojazdów typu ezt. W marcu ogłoszono przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z opcją na dodatkowe 150.

Jesteśmy dumni, że wspólnie z PKP Intercity sprawiamy, że polska kolej się rozwija, a pasażerowie mogą podróżować w coraz lepszych warunkach. Wagony typu COMBO to element szerszej współpracy w tym zakresie. To także kolejna umowa na dostarczenie taboru kolejowego podpisana przez nas w tym roku. Najnowsze zlecenia są elementem naszej długofalowej wizji rozwoju zarówno firmy, jak i polskiego kolejnictwa. Pragniemy w tej kwestii zaznaczyć, że konsekwentnie pracujemy nad rozwojem naszego portfolio produktowego, aby w przyszłości pasażerowie mogli w dalszym ciągu korzystać z wagonów FPS zapewniających komfort i wyposażonych według najnowszych trendów transportu szynowego – mówi Marcin Rodek, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

PKP Intercity wzmocni flotę i znów stawia na wagony COMBO

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button