PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
Morski
Gorące newsy

U wybrzeży Gibraltaru tonie masowiec! Zagrożenie katastrofą na światową skalę

W nocy z poniedziałku na wtorek doszło do kolizji masowca OS 35 z metanowcem Adam LNG. Kolizja tankowców u wybrzeży Gibraltaru może mieć tragiczne skutki. Istnieje realne ryzyko wypłynięcia ropy, a tym samym wystąpienia katastrofy ekologicznej na dużą skalę. 

U brzegu Gibraltaru tonie masowiec

Zderzyły się dwie jednostki, mierzący 289 metrów długości tankowiec Adam LNG oraz mierzący 178 metrów masowiec. Jak donoszą media, 2 mile morskie od portu tonie jednostka. Masowiec OS 35 aktualnie jest mocno przechylony, istnieje realne zagrożenie zatonięcia. Według ekspertów to mogłoby mieć katastrofalne skutki na skalę światową. OS 35 pływający pod banderą Tuvalu lekko się przechylił i leży na dziobie ok. 200 metrów od plaży Zatoki Katalońskiej. Załoga znajdująca się na statku może w każdej chwili zostać ewakuowana, nie ma jednak bezpośredniego zagrożenia.

Zobacz także: Pożar na promie Stena Line na Bałtyku! Zapaliła się naczepa chłodnicza

Cieśnina Gibraltarska jest jednym z najczęściej uczęszczanych szlaków morskich (Więcej: Cieśniny – wąskie gardła w transporcie morskim (cz.2)). Łączy Morze Śródziemne z Oceanem Atlantyckim, w najszerszym miejscu ma ok. 60 km, natomiast w najwęższym miejscu jest to trochę ponad 14 km.

Kolizja tankowców u wybrzeży Gibraltaru

Według najnowszych informacji w trakcie kolizji bardziej ucierpiała mniejsza jednostka. Istotnym zagrożeniem jest samo paliwo, które ma na pokładzie statek. W swoich zbiornikach ma 183 tony ciężkiego oleju opałowego, 250 ton oleju napędowego i 27 ton oleju smarowego. Jeśli statek zatonie, mogłoby dojść do zanieczyszczenia wód Morza Śródziemnego oraz przyległych plaż. Uszkodzenia pod wodą są aktualnie sprawdzane przez wyspecjalizowanych nurków. Na miejscu pojawiły się służby, które starają się zapobiec katastrofie na skalę światową.

Agencja Reutera podaje, że władze portu skierowały jednostkę OS 35 na wschodnią stronę, aby zminimalizować ryzyko zatonięcia statku.

Zobacz także: Świat potrzebuje dodatkowych 10 bln USD, aby złagodzić zmiany klimatyczne

Cieśnina Gibraltarska pełni ważną funkcję w transporcie zmierzającym z portów Morza Śródziemnego, na Atlantyk, ale również z Mórz Kaspijskiego i Czarnego a przez Kanał Sueski z Zatoki Perskiej. Duże znaczenie ma również ruch promowy pomiędzy Hiszpanią a Marokiem.

Chiny po raz kolejny zamykają część fabryk! Powodem rekordowe upały

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button